• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
پنج شنبه 19 تیر 1399
کد مطلب : 104473
+
-

میل آرای ناراضیان  به سمت بایدن

میل آرای ناراضیان  به سمت بایدن


جواد نصرتی_خبرنگار
 
تعداد زیادی از آمریکایی‌ها، در انتخابات سال2016 نه طرفدار هیلاری کلینتون بودند و نه از دونالد ترامپ خوششان می‌آمد. این شرایط، 2حزب اصلی آمریکا را از آرای زیادی محروم کرد اما شرایط به نفع جو بایدن، نامزد دمکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری پاییز تغییر کرده و بسیاری از افرادی که به نامزد‌های فرعی رأی داده بودند، به فکر رأی دادن به او هستند.
به‌گزارش نیویورک تایمز، این تغییر می‌تواند پیامدهای چشمگیری در ایالت‌های کلیدی مانند آریزونا و ویسکانسن داشته باشد؛ در انتخابات2016 در هر دوی این ایالت‌ها، میزان رأی نامزد احزاب فرعی بسیار بیشتر از میانگین تفاوت آرای ترامپ و هیلاری کلینتون بود. نظرسنجی‌های اخیر هم نشان داده که بایدن در میان افرادی که تمایل چندانی به هیچ کدام از 2حزب اصلی آمریکا ندارند، برتری قاطعانه‌ای نسبت به ترامپ دارد. چنین افرادی می‌توانند نقشی تعیین‌کننده داشته باشند و تمایل آنها به ترامپ در سال2016 یکی از عوامل برتری او بر کلینتون بود.
لورنا برنز 56 ساله از آریزونا که در انتخابات سال2016 به نامزدی غیراز ترامپ و کلینتون رأی داده بود، امسال تصمیم دارد به بایدن رأی بدهد و حتی به کمیته ملی دمکرات‌ها کمک نقدی هم داده است. او درباره تغییر دیدگاه و تمایل به رأی دادن به بایدن گفته که با بسیاری از سیاست‌های ترامپ موافق است اما رفتار رئیس‌جمهور آمریکا، باعث میل او به دمکرات‌ها شده است: «دروغ‌گفتن‌ها، دیوانه‌بازی‌ها و قلدری کردن‌ها (از سوی ترامپ) غیرقابل تحمل شده... ترجیح می‌دهم پول بیشتری بدهم تا اینکه بخواهم 4سال دیگر او را تحمل کنم. او کشور را فاسد می‌کند.»
ترامپ در سال2016 در آریزونا با 3.5درصد اختلاف پیروز شد. گری جانسون، نامزد «حزب لیبرتاریان» برنده 4.1درصد آرا در همین ایالت شد. در دیگر ایالت‌ها که رقابت نزدیک‌تر بود، مانند پنسیلوانیا، میشیگان، ویسکانسن و فلوریدا، جانسون بین 2 تا 4درصد آرا را به‌خود اختصاص داد. جیل استاین نامزد «حزب سبز» حدود یک درصد آرا را در این ایالات به‌خود اختصاص داد. آمار آرای احزاب فرعی در این ایالات بسیار ناچیز است اما با توجه به اختلاف بسیار کم بین ترامپ و کلینتون، همین آرا می‌توانست تعیین‌کننده باشد.
مسئله مهم‌تر این است که تشخیص میزان واقعی افرادی که به نامزد دوم رأی می‌دهند، حتی با نظرسنجی‌ها هم بسیار سخت است. در سال2016، عملا این رقم قبل از انتخابات به‌دست نیامد و به همین‌خاطر ستادهای انتخاباتی ترامپ و کلینتون برای همراه کردن آنها با خود کار سختی داشتند.

ترامپ در انتخابات امسال، در میان جمهوریخواهان و افرادی که به این حزب تمایل دارند و به‌خصوص راست‌های تندرو بسیار محبوب است. دمکرات‌ها و افرادی که به این حزب تمایل دارند هم عزم راسخی برای شرکت در انتخابات و به زیر کشیدن ترامپ دارند. به همین‌خاطر، انتظار کمی وجود دارد که رای‌دهندگان تعلقات حزبی و تمایل‌های سیاسی خود را زیر پا بگذارند و به حزب رقیب رأی بدهند. در چنین شرایطی، آرایی که در سال2016 گوشه میدان قرار داشتند و به سبد احزاب سوم ریخته شدند، امسال عملا می‌توانند به یک جنبش تعیین‌کننده سیاسی تبدیل شوند و آنطور که شواهد نشان می‌دهد، دمکرات‌ها و بایدن بیشترین نفع را از این آرا می‌برند.
نظرسنجی‌ها نشان داده که امسال در مقایسه با زمان مشابه در سال2016، علاقه کمتری به نامزدهای احزاب فرعی وجود دارد.
پاتریک ماری، مدیر مؤسسه نظرسنجی دانشگاه مانموث در این‌باره گفته است: «هم‌اکنون علاقه زیادی به حزب سوم در آمریکا وجود ندارد و همه می‌خواهند از بین 2نفر (ترامپ و بایدن) یکی را انتخاب کنند.»
براساس نظرسنجی مؤسسه او، بایدن در میان رأی‌دهندگانی که ترجیح سیاسی خاصی ندارند با 55درصد آرا پیشتاز است درحالی‌که ترامپ تنها مورد توجه 21درصد این افراد قرار دارد. براساس نظرسنجی‌ها، در سال2016 ترامپ برنده اصلی آرای افرادی بود که از هر 2حزب اصلی بدشان می‌آمد اما به حزب سوم رأی ندادند.
علاوه بر آن، آرای خاموش هم به نفع بایدن به تحرک افتاده‌اند. براساس نظرسنجی مشترک نیویورک‌تایمز و سیه‌نا کالج در ایالت‌هایی که به‌صورت سنتی رقابت سختی بین دمکرات‌ها و جمهوریخواهان وجود دارد، بایدن محبوبیت زیادی بین افرادی دارد که در سال2016 اصلا رأی نداده بودند و 56درصد آنها گفته‌اند که بایدن را به ترامپ ترجیح می‌دهند. تنها 25درصد این افراد گفته‌اند ترامپ را به بایدن ترجیح می‌دهند. از میان رأی‌دهندگان این ایالت‌ها هم 47درصد گفته‌اند به بایدن رأی می‌دهند درحالی‌که ترامپ رأی 42درصد آنها را به‌خود اختصاص می‌دهد.
در نظرسنجی مانموث همچنین مشخص شده است که در مقایسه با انتخابات سال2016، رأی‌دهندگان کمتری دیدگاه‌های منفی درباره دمکرات‌ها دارند. گلن بالگر، جمهوریخواه و یکی از فعالان قدیمی نظرسنجی‌های انتخاباتی در این‌باره گفته است: «در این مرحله از انتخابات، بایدن به‌اندازه کلینتون جنجالی نیست و من فکر می‌کنم همین مسئله باعث خواهد شد تا رأی‌دهندگانی که انتخابشان احزاب اصلی نبوده آرام آرام به سمت او تمایل پیدا کنند.»

این خبر را به اشتراک بگذارید